Kupiec S.A.

Z czego zrobiona jest opona? Większość z nas pewnie odpowie: z gumy. I w zasadzie jest to prawda: kauczuk – naturalny i syntetyczny – to główny budulec, jednak w oponie jest też całkiem sporo stali.

Do wyrobu opon używana jest wysokojakościowa stal specjalna, odlewana metodą kierunkowego krzepnięcia (COS). Stanowi ona 20-25% wagi całej opony. Jeden ze stalowych elementów to drutówka, czyli kilka zwojów pogumowanego drutu. Drutówka pozwala na odpowiedni montaż opony na feldze, szczelność i wytrzymałość.  Inny ważny element to stalowe opasanie. Są to tkaniny metalowe, które umieszczane są w czole opony, tworząc w ten sposób jej uzbrojenie. Tkaniny wykorzystywane w oponach do samochodów osobowych zawierają druty o średnicy 0,2-0,5 mm. Zastosowanie ich znacząco wpływa na trwałość opony oraz poprawę kierowalności.

Ogromna ilość aut poruszających się po drogach przekłada się na duże zużycie opon: każdego roku jest ich ok. 7 mln ton, z czego w samej Europie to 2 mln ton. Od 2001 roku wyrzucanie zużytych opon i składowanie ich na wysypiskach jest w Polsce niezgodne z prawem. Co więc z nimi zrobić? Najprościej zostawić je w zakładzie wulkanizacyjnym przy okazji wymiany na nowe. W innym wypadku powinieneś zadbać o ich utylizację. Każdy z nas jest odpowiedzialny za dostarczenie opon do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Można także pokusić się o odsprzedanie starych opon albo przerobienie ich na ozdoby ogrodu albo awangardowe meble. Najlepszym jednak – ekonomicznie i ekologicznie – wyjściem będzie przekazanie ich do recyklingu. Ilość i jakość zawartej w oponach stali sprawia, że jest ona szczególnie cennym materiałem, który warto odzyskać. Aby wykorzystanie tego surowca było jak najbardziej korzystne, powinien on być pozbawiony wszelkich zanieczyszczeń, zwłaszcza tekstyliów i gumy. Po prawidłowo przeprowadzonym procesie możemy uzyskać wartościowy i stabilny jakościowo metal gotowy do ponownego użycia.